Artigo Anais I CINTEDI

ANAIS de Evento

ISSN: 2359-2915

CONCEPÇÕES DE LEITURA E DE ESCRITA A PARTIR DA ANÁLISE DO FILME “ESCRITORES DA LIBERDADE”

Palavra-chaves: LEITURA, CINEMA, ENSINO/APRENDIZAGEM, PROFESSOR/ALUNO Comunicação Oral (CO) DIFICULDADES DE APRENDIZAGEM: ABORDAGEM DAS NECESSIDADES EDUCATIVAS ESPECIAIS QUE EXIGEM ADAPTAÇÕES PEDAGÓGICAS E SÓCIO-CULTURAIS NA ESCOLA.
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      \r\n
      ABSTRACT\r\n
      This paper is the result of an analysis of the movie "Freedom Writers" in 2007, directed by Richard LaGravenese, focusing on some educational aspects especially teacher / student interaction, the interference of the social environment and encouraging reading. The purpose of this article is discuss through the aforementioned film, the function of the teacher in the teaching/learning and the then importance of study with the affection from begin for process proficient readers. With this, I discuss here how to read and understand what are the existing conceptions of reading and presents what is most suitable to be used by an experienced reader. For this, bibliographies how Kleiman (2007), Kato (1985) and Leffa (1996) discuss what the concepts of reading and the relationship between text and reader were used. Using the film's illustrative and analytical support equipment observed could be not only the meanings of extracting the text reading or decoding, but the linear activity requiring of the reader, the extraction and subjective personal meanings beyond the recognition of letters and words (Koch, 2007). It is this interaction that causes the reading is a complex activity of production and allocation of senses. For this it was necessary to find sources like Napolitano (2003) and Duarte (2002), in order to understand why the film was not originally designed to an educational element, but can be used as a rich educational resource, if well worked by the teacher, when him receives guidance on how to use the film for purpose.
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      This paper is the result of an analysis of the movie "Freedom Writers" in 2007, directed by Richard LaGravenese, focusing on some educational aspects especially teacher / student interaction, the interference of the social environment and encouraging reading. The purpose of this article is discuss through the aforementioned film, the function of the teacher in the teaching/learning and the then importance of study with the affection from begin for process proficient readers. With this, I discuss here how to read and understand what are the existing conceptions of reading and presents what is most suitable to be used by an experienced reader. For this, bibliographies how Kleiman (2007), Kato (1985) and Leffa (1996) discuss what the concepts of reading and the relationship between text and reader were used. Using the film's illustrative and analytical support equipment observed could be not only the meanings of extracting the text reading or decoding, but the linear activity requiring of the reader, the extraction and subjective personal meanings beyond the recognition of letters and words (Koch, 2007). It is this interaction that causes the reading is a complex activity of production and allocation of senses. For this it was necessary to find sources like Napolitano (2003) and Duarte (2002), in order to understand why the film was not originally designed to an educational element, but can be used as a rich educational resource, if well worked by the teacher, when him receives guidance on how to use the film for purpose.
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Publicado em 02 de dezembro de 2014

Resumo

Este trabalho é o resultado de uma análise fílmica de “Escritores da Liberdade” (2007, dir. Richard LaGravenese), no que diz respeito a interação professor/aluno, a interferência do meio social e o incentivo à leitura. O objetivo deste trabalho é discutir através do filme o papel do professor no processo de ensino/aprendizagem e a importância do trabalho com a afetividade para que se formem alunos leitores proficientes. Com isso, discuto aqui como se compreende a leitura e quais são as concepções de leitura existentes, além de apresentar qual é a mais apropriada para ser utilizada por um leitor experiente. Para tanto, nos embasamos nas concepções de leitura e da relação texto-leitor de Kleiman (2007), Kato (1985) e Leffa (1996) .Usando o filme como material analítico, foi possível observar a leitura não apenas como extração de significados do texto e/ou como decodificação, mas como uma atividade linear que exige do leitor, a extração de significados pessoais e subjetivos, além do reconhecimento de letras e palavras (KOCH, 2007). É essa interação que faz com que a leitura seja uma atividade complexa de produção e atribuição de sentidos. Para isso, foi necessário buscar fontes como Napolitano (2003) e Duarte (2002), a fim de compreender que o cinema não foi inicialmente pensado como elemento educacional, mas que pode sim ser utilizado como rico recurso educativo, se bem trabalhado pelo professor, quando este recebe orientações de como utilizar o cinema com essa finalidade. ABSTRACT This paper is the result of an analysis of the movie "Freedom Writers" in 2007, directed by Richard LaGravenese, focusing on some educational aspects especially teacher / student interaction, the interference of the social environment and encouraging reading. The purpose of this article is discuss through the aforementioned film, the function of the teacher in the teaching/learning and the then importance of study with the affection from begin for process proficient readers. With this, I discuss here how to read and understand what are the existing conceptions of reading and presents what is most suitable to be used by an experienced reader. For this, bibliographies how Kleiman (2007), Kato (1985) and Leffa (1996) discuss what the concepts of reading and the relationship between text and reader were used. Using the film's illustrative and analytical support equipment observed could be not only the meanings of extracting the text reading or decoding, but the linear activity requiring of the reader, the extraction and subjective personal meanings beyond the recognition of letters and words (Koch, 2007). It is this interaction that causes the reading is a complex activity of production and allocation of senses. For this it was necessary to find sources like Napolitano (2003) and Duarte (2002), in order to understand why the film was not originally designed to an educational element, but can be used as a rich educational resource, if well worked by the teacher, when him receives guidance on how to use the film for purpose.

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