Artigo Anais IV CIEH

ANAIS de Evento

ISSN: 2318-0854

GESTÃO DO CONHECIMENTO EMOCIONAL EM INSTITUIÇÃO DE LONGA PERMANÊNCIA PARA IDOSOS – UM ESTUDO DE CASO

Palavra-chaves: GESTÃO DO CONHECIMENTO. ENVELHECIMENTO. TRABALHADO, KNOWLEDGE MANAGEMENT. AGING. WORKERS IN LTCE. EMOT, GESTÃO EMOCIONAL Tema Livre (TL) Aposentadoria; Mercado de Trabalho e Instituições de Longa Permanência
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      \r\n
      The present study has aimed the management of emotional knowledge in a Long-Term Care for the Elderly (LTCE). The main question was known what are the processes related to the emotional knowledge from workers in a LTCE. For this purpose, the study was divided in three steps: 1 - identify the emotional profile of workers in a LTCE; 2 – analyse what is the emotional knowledge of that workers; 3 – introduce the results through a case study. As a method, a qualitative research was appliedusing documental research and personal interview. To apply the interview, workers who are working in the institution between one and fifteen years were selected. The main conclusions were: the workers must be an emotionally balanced person, with high level of empathy, personal identification with the elderly and be able to love. Finally, the workers of a LTCE develop a personal way to manage their emotional knowledge and more studies should be performed until introduce the emotional management in an institution.
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Publicado em 24 de setembro de 2015

Resumo

O tema deste trabalho é a gestão do conhecimento emocional em uma Instituição de Longa Permanência para Idosos. Buscou-se elucidar como problema saber quais são os processos referentes ao conhecimento emocional dos profissionais de uma ILPI. Os objetivos específicos buscaram alcançar: 1 – identificar o perfil emocional dos profissionais de uma ILPI; 2 – analisar formas do conhecimento emocional dos profissionais da entidade asilar e 3 – implementar os resultados por meio de um estudo de caso em uma ILPI. O método utilizado foi uma pesquisa de abordagem qualitativa, utilizando-se técnica documental e entrevistas pessoais. Foram entrevistados colaboradores da entidade com tempo de trabalho entre um e quinze anos de trabalho na instituição e as principais conclusões foram: o perfil do cuidador deve ser de uma pessoa emocionalmente equilibrada, alto grau de empatia, ter identificação pessoal com o ‘ser idoso’ e alta capacidade de amar; que o profissional de uma IPLI desenvolva formas pessoais de gestão/conhecimento emocional e que a implantação de uma gestão emocional deve ser aprofundada. The present study has aimed the management of emotional knowledge in a Long-Term Care for the Elderly (LTCE). The main question was known what are the processes related to the emotional knowledge from workers in a LTCE. For this purpose, the study was divided in three steps: 1 - identify the emotional profile of workers in a LTCE; 2 – analyse what is the emotional knowledge of that workers; 3 – introduce the results through a case study. As a method, a qualitative research was appliedusing documental research and personal interview. To apply the interview, workers who are working in the institution between one and fifteen years were selected. The main conclusions were: the workers must be an emotionally balanced person, with high level of empathy, personal identification with the elderly and be able to love. Finally, the workers of a LTCE develop a personal way to manage their emotional knowledge and more studies should be performed until introduce the emotional management in an institution.

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