Artigo Anais I CINTEDI

ANAIS de Evento

ISSN: 2359-2915

O ENSINO DE LIBRAS NA UNIVERSIDADE: A RELAÇÃO ENTRE A EXPERIÊNCIA E A PRÁTICA NA SALA DE AULA.

Palavra-chaves: LIBRAS, MONITORING/ MONITORIA, SECOND LANGUAGE/ L2 Comunicação Oral (CO) EDUCAÇÃO DE SURDOS
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      Currently teaching of Libras at the University Federal of Paraíba - UFPB, has two projects for monitor in the area of Letras/Libras, one in education classroom and another in the extension course. These projects provide a great opportunity for the deaf and hearing students in the Letras/Libras Virtual of UFPB, by promoting a learning experience for both gains and for the future professional by following the instruction of teachers in disciplines of Letras/Libras. The experience of monitor is an enriching opportunity because the modality it's in distance education in the development of the profession, when you put the students to practice and learn the language of Libras through communication activities with deaf people in society and the university itself. Teachers in turn, contribute their experience on the monitor, through linguistic studies and guidelines methodologies teaching of L2. The extension course of Libras meets various public, where participants can learn how to communicate with deaf people in dialogue and exchange of information, in addition, the training of professional Interpret. The teaching of Libras in the disciplines of higher education is based on the Law 10,436 / 02 and Decree N. 5626 of 22 December 2005. Therefore, all students improved sign language course in Libras, acquisition and mastery of knowledge in this language, and monitors, by having the opportunity to use this fruitful experience for professional training during the course of Letras /Libras.
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Publicado em 02 de dezembro de 2014

Resumo

Atualmente o ensino de Libras na Universidade Federal da Paraíba – UFPB, possui dois projetos de monitoria na área de Letras Libras, sendo um no Ensino Presencial e outro no Curso de Extensão. Estes projetos proporcionam uma grande oportunidade para os alunos surdos e ouvintes no curso de Letras/Libras Virtual da UFPB, por promoverem uma aprendizagem com ganhos de experiências para ambos, e para o futuro profissional por acompanhar as aulas dos professores das disciplinas do curso de Letras/Libras. A experiência na monitoria é uma oportunidade enriquecedora, pois a modalidade em EaD oferece o desenvolvimento da profissão, quando coloca os alunos à praticar e conhecer a língua de Libras, através de atividades de comunicação com os surdos na sociedade e na própria universidade. Os professores por sua vez, contribuem com a sua experiência na monitoria, através de estudos linguísticos e em orientações com metodologias de ensino de L2. O Curso de Extensão de Libras atende aos diversos públicos, onde os participantes podem aprender a se comunicarem com as pessoas surdas e dialogar na troca de informações, além, da formação do profissional Interprete. O ensino de Libras nas disciplinas dos cursos superiores tem como base a Lei 10.436/02 e pelo Decreto nº 5.626 de 22 de dezembro de 2005. Por tanto, todos os alunos aprimoraram a linguagem de sinais no curso de Libras, com aquisição e domínio dos conhecimentos nesta língua e, os monitores, por terem a fecunda oportunidade de aproveitamento desta experiência para formação profissional durante o Curso de Letras/Libras. Currently teaching of Libras at the University Federal of Paraíba - UFPB, has two projects for monitor in the area of Letras/Libras, one in education classroom and another in the extension course. These projects provide a great opportunity for the deaf and hearing students in the Letras/Libras Virtual of UFPB, by promoting a learning experience for both gains and for the future professional by following the instruction of teachers in disciplines of Letras/Libras. The experience of monitor is an enriching opportunity because the modality it's in distance education in the development of the profession, when you put the students to practice and learn the language of Libras through communication activities with deaf people in society and the university itself. Teachers in turn, contribute their experience on the monitor, through linguistic studies and guidelines methodologies teaching of L2. The extension course of Libras meets various public, where participants can learn how to communicate with deaf people in dialogue and exchange of information, in addition, the training of professional Interpret. The teaching of Libras in the disciplines of higher education is based on the Law 10,436 / 02 and Decree N. 5626 of 22 December 2005. Therefore, all students improved sign language course in Libras, acquisition and mastery of knowledge in this language, and monitors, by having the opportunity to use this fruitful experience for professional training during the course of Letras /Libras.

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