Artigo Anais I CINTEDI

ANAIS de Evento

ISSN: 2359-2915

MULHERES, COTIDIANO E PRECONCEITO: UMA ANÁLISE DA ADAPTAÇÃO FÍLMICA DE “A RESPOSTA”

Palavra-chaves: DIREITOS CIVIS, PRECONCEITO RACIAL, COTIDIANO Comunicação Oral (CO) EDUCAÇÃO E INCLUSÃO SOCIAL; DIREITOS HUMANOS E DIVERSIDADE CULTURAL.
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      ABSTRACT\r\n
      This article examines the literary adaptation "The Answer" by Kathryn Stockett, to film the movie "Crossed Histories" ("The Help," 2011, dir. Tate Taylor), and discusses the concepts of daily life and pre- concept in the fight for civil rights in the 60s, in the State of Mississippi, USA. Discussion very current, given the permanence of racism and prejudice based on race-ethnic, the film portrays the daily lives of maids in predominantly white families and the record of these experiences for a young journalist sympathetic to overcome the oppressive relations and established subalternities the employer-employee relationship. We consider that the film "Stories Crusades" and the book "The Response" is an important legacy in the study of analysis of segregation that blacks passed in the 60s and their struggle for civil rights. The film denouncing segregation in which blacks lived and allows us to see what is not directly stated by the knowledge of the time, it was exclusionary and praised the white supremacist society. The book reconstructs through depositions life of blacks in the struggle for civil rights, while informing us of his daily life. Both the film and the book leads us to live past moments, the appalling living conditions they lived in blacks, especially the maids, who were born already predestined to this life of subordination to the white elite. The film and the book are given to teachers when they are teaching about human rights, in the design of training students supporters of racial and ethnic diversity for all those interested in the discussion of civil rights, as well as speakers and ministering courses and continuing education for educators .\r\n
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Publicado em 02 de dezembro de 2014

Resumo

O presente artigo analisa a adaptação literária de “A Resposta”, de Kathryn Stockett, para o cinema no filme “Histórias Cruzadas” (“The Help”, 2011, dir. de Tate Taylor), e aborda os conceitos de cotidiano e pré-conceito no quadro da luta pelos direitos civis nos anos 60, no Estado de Mississipi, nos EUA. Discussão bastante atual, em face da permanência do racismo e do preconceito de base-étnico racial, o filme retrata o cotidiano das empregadas domésticas em famílias dominantemente brancas e o registro destas experiências por uma jovem jornalista simpática à superação das relações de opressão e subalternidades estabelecidas na relação patroa-empregada. Consideramos que o filme “Histórias Cruzadas” e o livro “A Resposta” são um importante legado no estudo da análise da segregação pela qual os negros passavam nos anos 60 e de suas lutas por direitos civis. O filme denuncia a segregação em que viviam os negros e nos permite ver o que não foi diretamente dito pelo conhecimento da sociedade da época, que era excludente e enaltecia a supremacia branca. O livro reconstrói através de depoimentos a vida dos negros no contexto da luta pelos direitos civis, ao mesmo tempo em que nos informa do seu cotidiano. Tanto o filme quanto o livro nos leva a viver momentos passados, as péssimas condições de vida em que viviam os negros, em especial as empregadas domésticas, que já nasciam predestinadas a essa vida de subordinação à elite branca. O filme e o livro são indicados para professores quando forem lecionar sobre os direitos humanos, na concepção de formar alunos adeptos da diversidade étnico racial e por todos aqueles interessados na discussão dos direitos civis, bem como palestrantes e ministrantes de cursos e formação continuada para educadores. ABSTRACT This article examines the literary adaptation "The Answer" by Kathryn Stockett, to film the movie "Crossed Histories" ("The Help," 2011, dir. Tate Taylor), and discusses the concepts of daily life and pre- concept in the fight for civil rights in the 60s, in the State of Mississippi, USA. Discussion very current, given the permanence of racism and prejudice based on race-ethnic, the film portrays the daily lives of maids in predominantly white families and the record of these experiences for a young journalist sympathetic to overcome the oppressive relations and established subalternities the employer-employee relationship. We consider that the film "Stories Crusades" and the book "The Response" is an important legacy in the study of analysis of segregation that blacks passed in the 60s and their struggle for civil rights. The film denouncing segregation in which blacks lived and allows us to see what is not directly stated by the knowledge of the time, it was exclusionary and praised the white supremacist society. The book reconstructs through depositions life of blacks in the struggle for civil rights, while informing us of his daily life. Both the film and the book leads us to live past moments, the appalling living conditions they lived in blacks, especially the maids, who were born already predestined to this life of subordination to the white elite. The film and the book are given to teachers when they are teaching about human rights, in the design of training students supporters of racial and ethnic diversity for all those interested in the discussion of civil rights, as well as speakers and ministering courses and continuing education for educators . KEYWORDS: Civil Rights; Racial Prejudice; everyday

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